Parttime paradijs

Het is 3 september 7 uur ’s ochtends als ik samen met de Captain in de bijboot stap. We liggen voor anker bij Gramvoussa, een klein eilandje ten noordwesten van Kreta. De toeristen zijn nog niet gearriveerd, de vissers zijn gaan vissen en de tweede zeilboot die er vannacht voor anker lag, is ook alweer vertrokken. We zijn helemaal alleen op Gramvoussa. Alleen in het paradijs. Met z’n drietjes op ons eigen onbewoonde eiland.

Een dag eerder komen we aan vanaf Kythera na onze eerste lange tocht met Coco die we vrijwel helemaal zeilen. En hoe! Onder vol zeil snijdt Coco zich op aan- en halve windse koersen als een mes door de golven. Als een huis ligt ze in het water. Dit is waar we het voor doen. Zo kunnen we iedere zee aan. Ge-wel-dig!

Coco voor anker bij Gramvousa

Met een gelukzalig gevoel gaan we voor anker in de kleine baai. Als we onze bijboot bij het steigertje aanleggen, neemt een visser vriendelijk onze landvast aan en geeft me een hand om me de hoge kade op te helpen. Op het eilandje is het nog een drukte van jewelste met dagjesmensen en vooral op het strand is er sprake van een hoog ‘Oh Oh Cherso, plakplaatjes en testosteron’ gehalte. Maar een uurtje later vertrekken ze allemaal met een grote tripperboat terug naar waar ze vandaan kwamen. Even later komen er nog wat kleine speedbootjes langs met zgn. ‘private cruises’, maar ook die vertrekken allemaal ruim voor het donker wordt. We blijven over met een paar vissers, die op het eiland lijken te wonen. Mooie boot, vindt de lang bebaarde visser van onze Coco. Na een praatje wandelen we verder in dit vrijwel verlaten paradijsje. Er is telefoon- noch databereik, dus ook virtueel gezelschap ontbreekt. Ongelooflijk hoe rustig het kan zijn op zo’n prachtige plek vlakbij het drukke, toeristische Kreta. Het enige minpuntje is de zwemwatertemperatuur: met net geen 28 graden meer ‘een beetje fris’, aldus onze koukleum Ron.

Zandstrand met turquoise zwemwater

In het paradijs zijn natuurlijk weinig aardse voorzieningen. De taverne die de Pilot ons beloofd heeft, blijkt een keetje te zijn voor de dagjesmensen en sluit gelijk met hun vertrek stipt om vijf uur. Ons geplande ‘uit etentje’ gaat dus niet door. Ik kook wat simpels met de voorraden die we zelf nog aan boord hebben: omelet, brood en salade van tomaat, spercieboontjes en bosui. Daarna drinken we thee onder de zwartste hemel met de meeste en helderste sterren die we in jaren gezien hebben. In de rustige ankerbaai glijden we bijtijds weg in een lange, diepe slaap. De wekker stond weer vroeg vandaag en het was een lange dag vol van mooie belevenissen.

De trap naar het kasteel

De volgende ochtend wandelen we na de koffie naar de resten van het kasteel hoog bovenop het eiland. De zon schijnt al, maar met een beetje wind erbij is het nog net te doen. Over de grillige, natuurstenen trappen lopen we in een kwartiertje omhoog. Naast de restanten van het kasteel worden we beloond met prachtige uitzichten helemaal rondom het eiland en duizelingwekkende afgronden loodrecht naar beneden de zee in. Het eiland is nog steeds helemaal verlaten. Voor even zijn we de enige bewoners van ons eigen bounty eiland.

De kasteelmuren van Gramvousa
Uitzicht over een nevelige ochtendzee
Afgrond naar de baai

Als we tegen tienen weer terug op onze Coco zijn, arriveert net het eerste speedbootje. Wij halen het anker op om bij een ander vlakbij gelegen verlaten paradijsje te gaan kijken: Balos beach. We varen erlangs, maar ankeren niet. Teveel golven en deining. Twee verlaten paradijsjes op één dag is misschien ook wat veel gevraagd. We verleggen de koers naar onze volgende bestemming: Kissamos. Bij het wegvaren zien we nog net de eerste grote tripperboot aankomen. Het is bijna twaalf uur. Het paradijs gaat weer sluiten.

10 gedachten over “Parttime paradijs”

1. Leuk om jullie verslag weer te lezen. Nog een plezierige tijd daar in Griekenland toegewenst.
    Ik zag bij de advertentie van de ‘Janna’ een foto die ik in 2013 heb genomen op het wad. Wij voeren toen van Noordpolderzijl richting Lauwersoog. Ik maakte toen nog enkele andere foto’s, als jullie die willen hebben wil ik die wel toesturen hoor.