Kan ’t zelf wel!

Volgens mijn ouders was het de eerste volledige zin die ik uitsprak en daarna ook nog vaak zou herhalen: ‘kan ’t zelf wel!’ Om maar vooral duidelijk te maken dat ik hun hulp niet nodig had. Dat laatste was natuurlijk niet helemaal waar, maar het geeft wel aan wat mijn streven was: zelfstandigheid en vrijheid in combinatie met een flinke dosis eigenwijsheid. En dat is er met de jaren niet minder op geworden.

De ‘kan ’t zelf wel’ mentaliteit is ook Ron niet vreemd en dat komt ons weer eens goed van pas. Er komt namelijk wat witte rook uit de uitlaat, zo stelt hij vast op ons tochtje van Koronisia terug naar Preveza, en het straaltje koelwater dat de motor uitspuugt is ook niet indrukwekkend. De temperatuurmeter op het motorpaneel heeft trouwens vanaf het begin af aan al niet gewerkt. ‘We gaan straks eerst de thermostaat nakijken en de impeller vervangen’ zegt hij beslist. Het ‘grote motorboek’ komt uit de kast en zodra we in Preveza arriveren, gaan we aan de slag: motordoktor Ron en operatieassistente Matty.

Yanmar_2QM20,Yanmar,Southern_Cross, Gilmer
Ron en de Captain met het motorhandboek

Onze oude Yanmar wordt direct gekoeld en bevat drie anodes die jaarlijks vervangen dienen te worden. Uit de aantekeningen van de vorige eigenaar blijkt dat die zich vooral gericht heeft op het overmatig verversen van de olie. De anodes, die zich met de nodige inspanning laten verwijderen, hebben inmiddels meer weg van een koraalrif. En dat is niet het enige; het hele koelwatersysteem zit vol met corrosie en prut.

Yanmar_2QM20, Yanmar, anode, motoronderhoud
Eén van de anodes

Het is een wonder dat hier überhaupt nog water doorheen heeft gestroomd. Nadat we alles grondig schoongemaakt hebben, eindigen we met een kapotte thermostaat, switch en sensor. Het bestellen van deze onderdelen blijkt weer een lastig verhaal, zowel in Nederland als Griekenland. De motor is al oud en er komen maar liefst twee Paasweekenden aan (eerst christelijk in de rest van Europa en dan Grieks orthodox hier). De Yanmar winkel vlakbij de Marina levert ons uiteindelijk alles binnen een dag behalve de thermostaat. Die is niet op voorraad in Athene en als we daar op moeten wachten, gaat het lang duren. Tenslotte willen we ook graag op 30 april in Corfu zijn, want dan gaat de Crabber uit het water. Dan maar ‘kan ’t zelf wel’: schoonmaken voor gevorderden. Met hulp van Coca Cola, een schroevendraaiertje en wat Scotch Brite zien alle onderdelen er een dag later al stukken beter uit. Ron demonteert vervolgens de thermostaat, zodat we hem nog beter schoon kunnen maken. Als hij weer in elkaar zit, volgt het uur van de waarheid. De thermostaat gaat in een pannetje met water op het vuur en zou tussen de 40 en 50 graden open moeten gaan. Gespannen staren we ernaar en ja hoor: hij doet ‘t! Ook in de motor, die weer tevreden staat te rammelen.

Yanmar_2QM20, Yanmar, thermostaat
Thermostaat in pannetje water

De motor is natuurlijk niet het enige op onze lange klussenlijst. Zo is er het pomptoilet dat een ventiel mist, waardoor het kan gaan hevelen en uiteindelijk zelfs de boot doen zinken. Dit afzinken zou voorkomen moeten worden door onze automatische bilgepomp, alleen die blijkt ook niet te werken. Eerst maar eens de bilge schoonmaken. Dat is een ranzig klusje, maar ik vind het eigenlijk best leuk om te doen. Met een groot pak onderleggers (Tena), een lange grijper en een omgebogen lepel en een afwasborstel aan een stok zijn de meeste olieresten, schroefjes en stukjes epoxy er na uren pielen weer uit.

Bilge_schoonmaken, bilge, motorruimte,
Het afval uit de bilge

Dan blijkt niet alleen de automatische bilgepomp defect, maar ook de handpomp, die vanuit de kuip te bedienen is. En zo wordt onze ‘kan ’t zelf wel’ lijst voorlopig alleen maar langer in plaats van korter.

Onze frustratie groeit als de motor een dag later ineens weer géén koelwater rond pompt. Opnieuw gaat het hele koelwatersysteem uit elkaar. Er blijkt nog een prutje dwars te zitten in het thermostaathuis. Als het uren later eindelijk weer werkt, is de opluchting groot.

High five! Zie je wel: we kunnen ’t zelf wel!

Advertenties

10 gedachten over “Kan ’t zelf wel!”

  1. There are two types of sailors, the ones who take it to the Marina to be fixed and the ones who fix it them selves. I’m sure, us who are the fixers drive the 1st group baresk with our banging and clangking – but we love it that way. We are a special breed. Happy sailing to you both, hope we meet up sometime.

    Liked by 1 persoon

  2. Zeker kan je veel zelf. Als je maar niet te bang bent, goed jhr bovenkamer gebruikt lukt er veel. Wij ook altijd onderweg, weliswaar vrachtschip maar door de jaren heen heeft mijn man ook al veel problemen onderweg zelf verholpen. Daarvan ook weer veel geleerd

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s