Een nieuwe boot

En dan is het na bijna twee jaar wonen op onze Crabber tóch zo ver gekomen: we zoeken een andere boot. Het voelt als verraad aan ons geliefde, trouwe scheepje, maar we doen het toch. Zoeken dan. Of we ook wat gaan vinden is vers twee.

Het verlangen naar iets meer ruimte en comfort steekt de afgelopen tijd steeds vaker de kop op: een wc, wasgelegenheid, kunnen staan in de kajuit, meer zeilgemak, meer zeewaardigheid etc. De eerste concrete stappen ondernemen we als we eind vorig jaar in Nederland zijn. We hebben contact met scheepsmakelaardij Goliath in Zeeland over een Zweedse Vindö, maar het leidt tot niets. Eigenlijk hebben we er dan ook geen tijd voor.

Terug in Griekenland zoeken we verder en leggen contact met Network Yacht Brokers in Preveza. Op Boot24.com hebben we namelijk een aantal interessante schepen gezien, die via hen te koop liggen. Veel van wat nog wel op internet staat, blijkt desalniettemin al verkocht. We spreken af de volgende dag in Aktio drie schepen te komen bekijken: een Trident Marine 35 Warrior, een Nauticat 33 en een Hallberg Rassy 35. Als we aankomen, wordt ons verteld dat de Hallberg Rassy ook al weg is. De mintgroene Trident Marine ziet er leuk, maar oud en versleten uit.

Trident Marine 35 Warrior
Mintgroen van binnen en van buiten

Bovendien is er onduidelijkheid over de diepgang.

De Nauticat ‘needs some work on the deck’, volgens de makelaar. Een typisch ‘english understatement’, want het schip is zo lek als een mandje. Overal staan lekbakken, maar dat mag niet baten. Werkelijk alles is nat en schimmelig. Voordat we dat bewoonbaar gemaakt hebben, zijn we een jaar verder.

Network Yacht Brokers,Nauticat 33
Binnen in de Nauticat 33

De motor weet de makelaar voor ons niet eens te vinden. Laat ook maar. Volgende boot.

Inmiddels is er een tweede, jonge makelaar bij gekomen. Nee, hij kent onze Cornish Crabber wel. Prachtig blauw schip… In plaats van de Hallberg Rassy willen ze ons een Beneteau 36 laten zien. Beneteau? Iek! Maar ja, kijken kan geen kwaad. De boot heeft een zee van binnenruimte, een prachtig caravan interieur voor wie ervan houdt, maar is technisch zeer slecht onderhouden. Ook niks voor ons.

De verkooppraatjes liggen er dik bovenop. Alhoewel we al een paar keer gemeld hebben een diepgang van maximaal 1.6 en een lengte van minder dan 12 meter te willen, laat de makelaar ons tenslotte een prachtig, meer klassiek uitgevoerd schip zien. Het is een Saltram Saga van 12,5 meter lang met twee meter diepgang. Toch ben ik op slag verliefd. Het is een prachtig schip. Het voordek is zo groot, dat je er een terras voor 20 man neer kunt zetten. Een enorme helmstok in de kuip, gewéldig. De volgende dag kunnen we van binnen kijken. Onderweg terug naar de Marina in Preveza land ik weer met twee beentjes op aarde. Dit is niet wat we zoeken. We gaan de volgende dag niet terug maar Aktio, maar we verhuizen naar Koronisia. Tijd voor wat bezinning.

We zoeken verder op internet en vinden nog een mooie Hallberg Rassy 35. We leggen contact met de eigenaar om er binnenkort naar te gaan kijken. Intussen doemen er nieuwe vragen op. Waar moeten we nog meer op letten als we een boot gaan kopen in Griekenland? Is de BTW eigenlijk wel betaald? Hebben we een contract nodig? Hoe raken we ons geld niet kwijt zonder er een schip voor terug te krijgen?

Ons eisenpakket is intussen wel weer wat duidelijker geworden. We zoeken een degelijk, stoer, liefst klassiek gelijnd zeilschip waar we direct op kunnen gaan wonen en mee weg kunnen varen en dat aan de volgende eisen voldoet:

  • Lengte ca. 35 foot (max. 39 foot)
  • Langkieler of variabele diepgang
  • Diepgang max. 1,60 mtr
  • Oceaanwaardig (klasse A)
  • Geschikt voor bewoning en langere tochten
  • Torentuig
  • Zeilen bedienbaar vanuit de kuip
  • Stahoogte

Als we de eigenaar van de Hallberg Rassy via mail vragen of de BTW over zijn schip betaald is, krijgen we eerst een ontwijkend antwoord. Daarna meldt hij dat hij dat niet kan aantonen, maar dat het gezien de leeftijd van het schip niet verplicht is. Schepen ouder dan 1985 zijn uitgezonderd van deze regel. In principe klopt dat, want dat heb ik bij de aanschaf van onze Crabber ook al uitgezocht. Toch zit het ons niet lekker, want we maken ons zorgen of die uitzondering ook in alle Europese landen bekend is en wordt toegepast. De praktijk totnutoe wijst uit dat veel landen toch hun eigen regels hanteren. Niks verenigd Europa…

Als ik buiten in het zonnetje nog wat zit te mijmeren, stopt er een Griekse man naast onze Crabber. Alsof de duvel ermee speelt, vraagt hij of ‘ie soms te koop is? Uhh ja, stamel ik, misschien over een tijdje…

11 gedachten over “Een nieuwe boot”

  1. Ik begrijp heel goed jullie beslissing uit te kijken naar een grotere boot. Ik woon zelf op een vergelijkbaar 8 meter zeilbootje, echter ik ben om de maand een maand celibatair en dan word de boot plots 100 % groter. Bovendien heb ik in de dertig jaar dat ik aan boord woon ( waarvan 20 jaar Middellandse zee ) de boot omgebouwd / uitgerust voor liveaboard. Het is nu veel meer een huisje, totaal off grid, maar zeilt nog wel goed dankzij de vijf ( jawel, 5 ) werkzeilen.

    Ik heb slechts één keer echt een poging gedaan een grotere boot te kopen. Dat was een stalen Colin Archer van 10 meter die weg ging voor weinig geld. Ik bleek te laat te zijn, ben er echt ziek van geweest. Zes maand later stond het wrak van dezelfde boot weer te koop, hij was bij verbouwingen totaal uitgebrand.

    Heb wel vaak gewenst een grotere boot te hebben, nooit voor de ruimte maar gewoon omdat een grotere boot cumulatief veiliger ( en sneller ) is. Heb op grote jachten geschipperd, ook op een grote cat, ik weet waarover ik spreek. Als je 60 cm vrijboord hebt op een 80 jaar oud klein houten scheepje is dat vele vele keren avontuurlijker zeilen dan op een 15 meter cat waar je zowat drie meter boven de golven zit.

    Heb vaak gedacht aan jullie, het is erg moedig met een klein bootje te reizen, had echter het vermoeden dat een grotere boot snel op de verlanglijst zou staan.

    Denk wel, je ziet het vaak op youtube, een stel gaat zeilen met een klein bootje, krijgt erg snel een hoop viewers ( en Patreons ) en koopt dan vrij snel een groter boot, bijna zonder uitzondering een cat. Waarna het aantal kijkers van hun youtube site valt als een steen, logisch, ze zijn dan plots een der duizenden.

    Die HB 35, dat zijn goede liveaboards, zeilen ietske minder.

    Blijf schrijven !

    Like

  2. hoi Ron en Matty,
    Google eens op ‘Bluewater boats’. Dan komen veel types tevoorschijn die in Nederland minder bekend zijn, maar zeer de moeite waard zijn: oceaanwaardin en vaak zeer sterk gebouwd. Ikzelf heb een Coast 34 (Canada gebouwd) en er zijn er nog veel meer die in die categorie vallen (Baba, Tajana, Roberts 341, Pacific Seacraft, Island Packet, etc etc). Waarschijnlijk heb je daar in Griekenland meer kans om op de occasionmarkt er een tegen te komen dan hier in Nederland.
    Succes en vooral veel plezier met jullie zoektocht!

    Groeten uit Maasbommel,
    Frank

    Geliked door 1 persoon

  3. Hallo Ron en Matty,
    Zomaar even wat tips.
    Makelaars rond het middenlandse zee gebied werken anders als bij ons, vaak zie je een schip bij meerdere makelaars en als je wilt bezichtigen is dat vaak naar niet direkt mogelijk omdat ze dan eerst de eigenaar gaan bellen met de mededeling dat ze misschien een koper hebben als de verkoop in opdracht wordt gegeven, de provisie wordt door de koper betaald, dit geldt ook voor keuringen en eventuele kraankosten ,op naam zetten enz.
    Neem een gecertificeerde surveyer en laat ook mast en verstagingen checken, veel verzekeringen eisen een keuringscertificaat , tenminste als het staande spul meeverzekerd moet worden.
    Bij schepen met een teak dek zoals de hallberg is na 20 jaar het dek aan renovatie toe, let bij de hallberg ook op lekkage via de wantputtingen , de dieseltank zit bij de oudere modellen in de kiel en is lastig te reinigen.
    Neem niets aan maar controleer, de snelle jongens willen alleen hun provisie opstrijken, koop bij voorkeur direkt via de eigenaar, mocht je een schip zien informeer bij het havenkantoor, meestal hebben zij wel een email adres of telefoonnummer .
    Er ligt genoeg te koop van mensen die gaan stoppen en vaak kan er nog wel wat van de prijs.
    Veel plezier met de zoektocht.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie