One House Bay

Het zware geluid van ratelende ankerketting, nu en dan aangevuld met het irritante gezoem van een boegschroef, en het schommelen van onze Janna op de hekgolven van een passerende bijboot wekken me uit een diepe slaap. Het is 12 uur in de middag en dankzij de bewolking heb ik net twee uurtjes slaap kunnen inhalen. Waar ben ik ook alweer en hoe zijn we hier gekomen?

Het is maandag, drie dagen geleden, als we aankomen in Astakos, een plaats aan het vasteland. De voor de middag voorspelde Maestro, de hier normale noordwestenwind, begint die dag iets eerder en waait iets harder dan gemiddeld. Ondanks een zijwind van zo’n 6 Beaufort leggen we onze Janna in één keer anker uit netjes met haar kontje aan de kade.

Janna aan de kade van Astakos

Het voelt altijd als een luxe als je na een week ankeren ineens allerlei voorzieningen weer voor het grijpen hebt. We hebben water en elektriciteit naast de boot en winkels en tavernes vlakbij. Er is veel bedrijvigheid en van alles te zien vanuit onze kuip. Vissers verkopen hun vangst en de grote veerboten meren vlak naast ons af.

Vissers verkopen hun vangst direct aan de klanten

Veerboot als buurman

Aan al deze gezelligheid zit helaas ook een keerzijde. Het is tot laat druk op straat. De Grieken eten laat en de tavernes en het straatleven gaan nog tot zo’n uur of twee door. Als we dan eindelijk in slaap zijn, barst om 3 uur ergens aan de overkant van de baai een feest los. Een bizarre mix van Mr. Boombastic tot Psychokiller en Griekse jengelmuziek houdt ons dan weer een paar uur uit onze slaap.

Tavernes langs de kade in Astakos

De tweede avond dat we er liggen, komt rond 9 uur het hele dorp in processie langs. Het blijkt een nationale feestdag te zijn: Maria Hemelvaart.

Processie voor Maria Hemelvaart in Astakos

Na twee nachten van weinig slaap, vertrekken we naar One House Bay op het kleine eilandje Atokos. Wikipedia weet te vertellen dat dit eiland privé eigendom is van de Griekse scheepsmagnaat Panayiotis Tsakos.

Aanloop Atokos, One House Bay

One House Bay is een paradijselijk mooi baaitje met een ongelooflijke lichtblauwe kleur water. De kleine baai ligt al aardig vol, deels met gangbare zeiljachten en deels met een paar enorme Griekse megajachten (die je trouwens ook kunt huren voor zo’n €200.000 per week incl. een twaalfkoppige bemanning). We zwemmen wat en zien hoe het personeel van de megajachten voorbereidingen treft voor een feestje die avond. Een van de jachten blijkt van de scheepsmagnaat en hij geeft een feestje voor the happy few op zijn eigen eiland. Onze Amerikaanse buurvrouw, Barbara, vraagt nog na of wij ook zijn uitgenodigd, maar dit blijkt niet het geval. It’s a private party.

De ongelooflijke lichtblauwe waterkleur

En er is nog veel meer te zien om ons heen. Veel huurboten hebben het ankeren nog niet zo onder de knie. Twee ervan kiezen er desondanks voor om naast elkaar met een anker vooruit en lange lijnen achter aan de stenen vast te gaan liggen. Het duurt even voor ze dat voor elkaar hebben en we vragen ons af of dat nu wel zo’n goed idee is, zo dwars op de ingang van de baai. Als het avond wordt, verlaten de meeste boten de baai weer. De Greek Water Pilot vertelt ons dat overnachten hier alleen met rustig weer een goed idee is. Wij denken dat het wel goedkomt, als we de volgende ochtend maar op tijd vertrekken. En zo gaan we een derde nacht in met heel weinig slaap. De scheepsmagnaat heeft twee hele goede artiesten ingehuurd en het is geen straf om wakker te liggen van hun gezang. Vervelender is de weersvoorspelling, die intussen al veel vroeger in de ochtend onweer en windstoten aangeeft. Als dan ’s nachts de wind ook nog de baai indraait, bouwen de golven in de baai heel snel op. De baai is klein en de diepte neemt er heel snel af. Ons plan is om 6 uur op te staan en met zonsopgang te vertrekken, maar om 4 uur ga ik mijn bed uit. Het voelt niet veilig meer. Weer maar twee uurtjes slaap gehad. Gelukkig doet de adrenaline z’n werk. Als ik naar buiten kijk, zie ik de hoge, korte golven binnenrollen. Ze breken nog net niet, maar het kan niet lang meer duren of we liggen hier in de branding. De huurboten die er met hun achterlijnen vast aan de stenen dwars op liggen, gaan vreselijk te keer. Hun masten raken elkaar al bijna. We drinken koffie en kijken wat er om ons heen gebeurt. Er is nu ook leven te bespeuren op de huurboten en ik hou mijn hart vast. Als ze nu hun achterlijnen losmaken, draaien ze zeker tegen onze Janna aan op hun veel te lange ankerkettingen. Om half zes, het is nog donker, halen we ons anker op. Gelukkig hebben we al een beetje routine, want het moet in één keer goed. Samen halen we het anker op en zodra het los is, moet Ron terugsprinten om gas vooruit te geven. We liggen vlak voor het strand en de golven willen ons erop duwen. Als het gewicht van anker en ketting van de boeg is, gaat de boot nog harder tekeer op de golven. De waterstag doet zijn naam eer aan en duikt de golfdalen in. Ron manoeuvreert de baai uit en ik leg het anker stevig vast. Ergens moet het harder waaien dan hier, want in het begin zijn de golven hoog.

Op weg naar Vathi op Ithaca

De zeilen laten we voor wat ze zijn. Te moe en te gevaarlijk op het voordek. Als we buiten de lagerwal van het eiland komen, wordt het water rustiger. Om ons heen al volop bliksem. Vol gas gaan we richting Vathi op Ithaca, waar we een veilig heenkomen hopen te vinden. Vlak voor de haven krijgen we nog een enorme stortbui over ons heen.

De bui boven Vathi

Veel wind en regen. Het maakt niet uit. We zijn er bijna. Nat en koud varen we de ankerbaai binnen voor het stadje. Daarna val ik in een diepe slaap. Eindelijk rust.

Vathi later op de dag bij zonsondergang

10 gedachten over “One House Bay”