Weerpraatje

Na de ‘zware’ onderwerpen van onze laatste blogs is het nu tijd voor iets luchtigers: het weer. Op de Middellandse Zee verwacht je lekker warm en rustig zeilweer met een vredig kabbelend zeetje. Helaas is dat niet altijd de praktijk.

Natuurlijk, we hadden er wel iets over gelezen, maar dan denk je nog dat het wel mee zal vallen. In de praktijk blijkt dat toch niet het geval. Neem nu het weer van vandaag, vrijdag 8 juni 2018.

Wij zitten bij het blauwe bolletje in het midden van de weerkaart. Het stormt vandaag en om 18:00 kunnen we volgens deze voorspelling vlagen verwachten rond de 40 knopen (een dikke 8 Beaufort).

Desalniettemin is het overwegend zonnig met een temperatuur van zo’n 25 tot 30 graden Celsius, al voelt het in de brandende zon een stuk warmer. Niet het type weer dat je in Nederland verwacht in combinatie met een storm.

De zee, die gisteren nog rustig was, kent nu alweer golfhoogtes van een paar meter. Als we vanochtend langs het strand teruglopen met de boodschappen zien we hoe de strandstoelen rij voor rij worden weggehaald en de badgasten ongevraagd natte voeten krijgen. Er staat inmiddels een rode vlag op het bewaakte strandgedeelte. De Middellandse Zee is diep, veel dieper dan de Noordzee. Er kan dan ook in korte tijd een flinke golfhoogte ontstaan. En nu staan er hoge golven in combinatie met veel wind, maar er staan ook regelmatig hoge golven terwijl het nauwelijks waait.

Het weer voorspellen of eigenlijk het interpreteren van de weersvoorspellingen uit verschillende bronnen is een hachelijke onderneming. Zeker als die bronnen, gebaseerd op verschillende weermodellen, tot hele verschillende voorspellingen komen. Volgens de bovenste twee voorspellingen is de wind morgen weer rustig, maar het derde model denkt daar heel anders over. Een zelfde situatie zoals een paar dagen geleden in Marina di Porto Bolaro. Volgens onze Deense buurman waren er louter gunstige weersvoorspellingen. Zelf dacht ik daar anders over en liet hem de afwijkende voorspellingen zien. Zijn vrouw keek wat onrustig om zich heen. De volgende ochtend ligt hun jacht nog vredig naast het onze en de buurman grapt ‘wij gaan als jullie gaan’. Het punt is dat je met een Crabber op open zee eigenlijk geen risico kunt nemen, zeker niet op lange tochten zonder uitwijkmogelijkheden. Dat voelt wel eens lastig, want helemaal risicovrij wordt het nooit. En dan lig ik, als verantwoordelijk weervrouw, ’s nachts wakker als ik de wind toch harder hoor waaien dan voorspeld. ’s Ochtends checken we de voorspellingen nogmaals en soms zijn we dan voor niks heel vroeg opgestaan…

Wat de weersvoorspelling ook lastig maakt, is dat alles hier anders is dan in Nederland. Je staat bijvoorbeeld ’s ochtends op en de zon blijft verscholen achter dikke, donkergrijze wolken. Je eerste gedachte is dan dat het slecht weer wordt. Inmiddels weten we echter dat dit hier een voorbode is van een stralend zonnige dag, helemaal als je boot dan ook nog kletsnat is van de dauw. Wat ook anders is, dat hier de lokale weersverschijnselen meestal doorslaggevend zijn voor het weerbeeld. En deze lokale weersverschijnselen, zoals land- en zeewind en valwinden uit de bergen, zijn vaak niet helemaal terug te vinden in de weermodellen. Zo maak je op een lange vaardag vaak alle windrichtingen mee in verschillende sterktes.Screenshot_20180608-145942_Windfinder Pro.jpg
Ook al zijn we nu al meer dan een jaar onderweg, we blijven als echte Hollanders klagen over het weer. Gelukkig komt ook hier na storm weer rustiger weer, dus met een beetje geluk varen we maandag alweer door. Niets is zo veranderlijk als het weer, ook hier!

2 gedachten over “Weerpraatje”